Strona główna
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •   Statystyki  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

Poprzedni temat :: Następny temat
Łożysko wyciskowe sprzęgła.
Autor Wiadomość
Karaluch 
No to jazdaaaa...

Wiek: 47
Dołączył: 17 Maj 2009
Posty: 289
Skąd: Sompolno k/Konina
Wysłany: 2012-05-15, 13:08   

jagiel napisał/a:
Moja rada jest taka żeby mniej zastanawiać się co może się zepsuć a więcej jeździć ;-)



Amen!
_________________
Nie ten jest motocyklistą kto o motorach dużo mówi a ten, który wsiada na motocykl i jedzie przed siebie.
 
 
   
aprilia 
Kamil


Wiek: 33
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 1241
Skąd: Lubaczów/Rzeszów
Wysłany: 2012-05-15, 13:29   

No właśnie, trzeba dawać ogień na tłoki to nic nie będzie się psuło :lol: ,a nie zamulać takie porządne rotaxy 990 :mrgreen:
 
   
eterum 
myśli o Capo


Wiek: 42
Dołączył: 22 Gru 2008
Posty: 820
Skąd: Łodygowice
Wysłany: 2012-05-16, 07:40   

No zgadzam się.. To jest świetna rada. Czasami siedząc przed komputerem człowiek gdyba. Mnie musiałoby mocno przycisnąć żeby rozgrzebać motocykl w sezonie.
_________________
 
 
   
aprilia 
Kamil


Wiek: 33
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 1241
Skąd: Lubaczów/Rzeszów
Wysłany: 2012-05-16, 19:56   

Ja rozgrzebuję, ale musi być złożony najpóźniej na drugi dzień :lol:
 
   
Wilk stepowy 

Wiek: 41
Dołączył: 25 Wrz 2009
Posty: 1229
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-05-23, 09:46   

Znalazłem udokumentowany proces wymiany tego łożyska na włoskim forum.

tutaj

Może komuś się przyda.
_________________
Caponord 2003
 
   
eterum 
myśli o Capo


Wiek: 42
Dołączył: 22 Gru 2008
Posty: 820
Skąd: Łodygowice
Wysłany: 2012-05-23, 11:42   

Super Wilku! Dzięki za wrzucenie instrukcji. Wygląda na prostą. No i najlepsze jest to że nie trzeba spuszczać oleju z silnika. :-D
_________________
 
 
   
Wilk stepowy 

Wiek: 41
Dołączył: 25 Wrz 2009
Posty: 1229
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-05-23, 12:00   

Wniosek z tej instrukcji jest taki, że jak się jeździ z kobietą to zawsze w pobliżu powinna być suszarka do włosów... więc wystarczy mieć tylko łożysko... a na chwilę obecną nie zawracać sobie nim głowy :mrgreen:
_________________
Caponord 2003
 
   
jaras 

Ile cylindrów ma Caponord: 2
Wiek: 63
Dołączył: 30 Sie 2010
Posty: 359
Skąd: Garwolin
Wysłany: 2012-05-23, 13:06   

no przydatna "manualka" do wymiany tegoż łożyska.....jakkolwiek jednak się uśmiałem z tego translatora (jak zawsze zresztą):
"aby zdemontować rurę polecenia, pantofel, pokrywa pozostanie podłączony do rury."

pzdr:):):)
_________________
N 51*52'57,12"
E 21*41'15,90"
KTM 1190 Adventure
Volvo XC70 CrossCountry
 
   
Wicher
[Usunięty]

Wysłany: 2012-05-29, 22:19   

Odgrzeję starego kotleta, bo to łożysko nie dawało mi spokoju.

Ofiara o przebiegu 72100km, ale wygląda na to, że łożysko było już wymieniane(coś jest na rzeczy z tymi łożyskami) :mrgreen:
Założone było SKF(fabrycznie FAG), jak się okazało w stanie idealnym.
Z racji tego, że już to rozkopałem w celu sprawdzenia, a wymiana samego łożyska jest prosta, to założyłem nowe, firmy FAG.
Stare trafiło pod siodełko, będzie "na zaś" :mrgreen:

Jak już pisali koledzy wcześniej, wymiana jest prosta. Wystarczy odrobina zdolności manualnych, trochę narzędzi i chęci :mrgreen:
Jeżeli ktoś ma lęki nawet przed sprawdzeniem stanu tego łożyska, to mini poradnik fotograficzny zamieszczam :mrgreen:

Co potrzebujemy :mrgreen:

- łożysko 16004(jeżeli jednak zdecydujemy się na wymianę). Standardowo występują jako łożyska otwarte i takie musimy kupić. Łożysko musi być ze standardowym luzem(nie C3).
- klucze imbusowe rozmiar 4mm i 6mm.
- klucz płaskooczkowy 19mm
- klucz np. gedor 10mm.

Do wykonania operacji nie trzeba zlewać oleju silnikowego.

Odpinamy gumowy wężyk od krućca pokrywy sprzęgła oraz odkręcamy osiem śrub imbusowych. Proszę uważać przy demontażu samej pokrywy. W moim przypadku gumowa membrana mocno zaprzyjaźniła się z pokrywką sprzęgła.


Po zdemontowaniu w/w pokrywy trzeba zdemontować gumową membranę wraz z metalowymi kołami talerzowymi i podkładkami.


Jak widać na zdjęciu używamy klucza 19mm do odkręcenia nakrętki, a w środek wałka dla kontry zakładamy klucz imbusowy 6mm.

Gwint jest standardowy, czyli odkręcamy nakrętkę przeciwnie do ruchu wskazówek zegara :mrgreen:
Ściągamy tak jak leci: nakrętka-podkładka-koło talerzowe duże-membrana-koło talerzowe wybrzuszeniem do zewnątrz-podkładka.
Elementy mogą(ale nie muszą)stawiać opór, więc trzeba użyć siły w celu ich demontażu

Naszym oczom ukazuje się taki oto widok.

W kole dociskowym sprzęgła można dojrzeć nasze łożysko. Żeby się do niego dobrać, odkręcamy sześć śrub widocznych na zdjęciu. Śruby M6, klucz 10mm i jedziemy.


Przy okazji demontażu, przy użyciu suwmiarki możemy sprawdzić stan naszych sprężyn dociskowych. Dopuszczalne minimum to 43mm przy maksymalnym wyciśnięciu spręzyny.

Z wymontowanego koła dociskowego wybijamy stare łożysko.


Powinno wyjść bez problemu. Niczego nie trzeba podgrzewać. Warto koło oprzeć na równej powierzchni, żeby siła naszego uderzenia nie rozniosła się tam, gdzie nie trzeba i żeby koło nie uległo zniszczeniu(raczej niemożliwe) :mrgreen: Niby solidny aluminiowy odlew, ale nigdy nie wiadomo gdzie czai się zło :mrgreen:
W przypadku nabijania nowego łożyska również zachowujemy ostrożność :mrgreen:
Technika dowolna, co kto ma pod reką. Prasa(obejdzie się). Może być klucz nasadowy o takiej samej średnicy jak pierścień zewnętrzny łożyska czy też aluminiowy bolec, służący jako pobijak.

Jak wiadomo montażu całości dokonujemy w odwrotnej kolejności.
Koło dociskowe jest aluminiowe, a gwinty delikatne. Jeżeli nie dysponujemy kluczem dynamometrycznym, to śruby dokręcamy ze sporym wyczuciem.
Warto oddzielić koła talerzowe od membrany(mogą być mocno posklejane), wyczyścić miejsca ich styku i przesmarować olejem silnikowym.
Wałek sprzęgłowy delikatnie przeszlifować drobnym papierem ściernym, jeżeli demontaż membrany był utrudniony.
Nakrętka jest samokontrująca, ale jeżeli ktoś ma obawy, to może zastosować klej do połączeń gwintowych.
Miejsca styku membrany z pokrywką karteru silnika i z pokrywką sprzęgła mogą być chropowate. Po zdrapaniu może się okazać,że to sproszkowane aluminium. Czyścimy do uzyskania gładkiej powierzchni, odtłuszczamy, składamy i jazda :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez Wicher 2012-05-29, 23:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
   
Wilk stepowy 

Wiek: 41
Dołączył: 25 Wrz 2009
Posty: 1229
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-05-29, 22:30   

Nie no duże piwo się należy jak nic... Szacuneczek :mrgreen:
_________________
Caponord 2003
 
   
Wicher
[Usunięty]

Wysłany: 2012-05-29, 23:34   

Może komuś przyda się na przyszłość :mrgreen:
 
   
eterum 
myśli o Capo


Wiek: 42
Dołączył: 22 Gru 2008
Posty: 820
Skąd: Łodygowice
Wysłany: 2012-05-30, 00:33   

Oj przyda się! Wielkie dzięki za instrukcję.
_________________
 
 
   
Maciek 
Maciek

Wiek: 48
Dołączył: 09 Sty 2011
Posty: 784
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2012-05-30, 12:59   

Super- na pewno się przyda...tylko mam dylemat czy to wogóle ruszać??- kupiłem na zaś łożysko - Słowackie - ponoć bardzo dobre... Przebieg wg licznika to 23 tys. - wiem, że reguły nie ma.
_________________
Pozdrawiam
Maciek
 
   
Wicher
[Usunięty]

Wysłany: 2012-05-30, 15:55   

Maćku, zawsze możesz to rozebrać i po prostu sprawdzić.
Jak będzie gitara, to po prostu złożysz to ponownie i śmigasz dalej, a zapas zawsze może się przydać :->
 
   
aprilia 
Kamil


Wiek: 33
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 1241
Skąd: Lubaczów/Rzeszów
Wysłany: 2012-05-30, 18:28   

Ja zostawiam takie jak jest,bo i tak chyba było zmieniane bo mam cały wysprzęglik sprzęgła inny niż wszyscy :lol:
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FiSubIce v 0.5 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 10